PL / EN

"Płyta "Wooden Music I"

26/12/2022

W 80 rocznicę urodzin  Tomasz Stanko , Astigmatic Records we współpracy z Fundacją im. Tomasza Stańko oraz Instytut Adama Mickiewicza planuje wydać dwie części "Wooden Music", czyli konceptualnego, free jazzowego projektu mistrza i jego kwintetu, który przeleżał w archiwach Radio Bremen równe 50 lat

"Muzyka drewniana jest totalną improwizacją. Przyjeżdżaliśmy na koncert, zaczynaliśmy grać i nie wiedzieliśmy, dokąd pojedziemy. Jedyne co nas prowadziło to wspólna i psychiczna zgodność, zrozumienie, przyjaźń i respekt w tej podróży muzycznej. Muzyka była pierwszym i najważniejszym elementem, któremu należało się przyporządkować – to był free jazz najczystszej wody. Jeśli są tam momenty, które wydają się zaaranżowane, to wynikają z tego, że graliśmy razem przez kilka lat, wieczór po wieczorze, jeżdżąc z klubu do klubu. Znaliśmy się lepiej niż znali nas nasi rodzice, mieliśmy do siebie totalne zaufanie – dzięki temu ta muzyka zaistniała w taki sposób".

- mówił Bronisław Suchanek, kontrabasista i jedyny żyjący członek kwartetu Tomasz Stańki

 Pierwszą cześć została wydana 5 grudnia 2022, a część 
 druga w pierwszej połowie 2023 roku.

Płyta "Wooden Music I" ukazała się w digitalu, CD i LP w wersji podstawowej oraz limitowanej na czerwonym winylu wraz z plakatem w formacie B2 - według projektu Natalii Łabędź. 

Pre-order krążka wystartował 4 listopada 2022 roku.

Jeśli masz ochotę poznać skład i tło historyczne to czytaj dalej.


W 1968 Tomasz Stańko kompletuje skład - Janusz Stefański na perkusji, Bronisław Suchanek na kontrabasie, Janusz Muniak na saksofonie tenorowym oraz Zbigniew Seifert na saksofonie altowym, który w niedługim czasie zamienił na skrzypce. Stańko twórczość kwintetu dzielił na trzy okresy. Pierwszy, komponowany, wiąże się z "Music for K", debiutem wydawniczym Stańko jako lidera, który wpisał się na stałe do kanonu polskich płyt jazzowych. Drugi etap to muzyka drewniana – free jazzowy, najmniej znany okres w dziejach kwintetu mimo tego, że trwał on nieprzerwanie przez ponad trzy lata. Trzeci etap końcowy wiąże się z wydaniem kolejnego i ostatniego albumu zespołu - kultowego albumu "Purple Sun". Jednak cały okres pomiędzy "Music for K" a "Purple Sun" jest owiany tajemnicą, gdyż zespół przebywał wówczas głównie na zachodzie Europy. Na początku lat 70. wszyscy muzycy biorą roczne wizy. W przerwach między trasami mieszkają w Niemczech: najpierw w hippisowskiej komunie w Wurtzburgu, potem w Darmstadcie. Grają w klubach dzień po dniu. Mówi się, że kwintet wśród innych zespołów wyróżnia umiejętność całkowitego „spalania się” w ogniu improwizacji. Żyją jak jeden organizm, koncertują bez żon i dziewczyn. Zacierają się kompozycje, górę bierze fascynacja muzyką free. Krótkie utwory lub motywy są punktami wyjścia do dalszego grania. Zespół nie planuje, tylko gra. 28 maja 1972 roku grają na jazzowym festiwalu Iserlohn. JG Records wyda ten występ jako album "Jazzmessage from Poland". Muzyka tam nagrana reprezentuje to, czym kwintet nazywał Wooden Music.

Płyta "Wooden Music I", która 5 grudnia ukazała się nakładem Astigmatic Records we współpracy z Fundacją im. Tomasza Stańko i Instytut Adama Mickiewicza zbiera doskonałe recenzje.

Jazz Forum uznał ją za płytę miesiąca. Pisze o niej Tomasz Szachowski  https://jazzforum.com.pl/main/cd/wooden-music-i

W tygodniku Polityka Bartek Chaciński daje 5/6 gwiazdek  https://polifonia.blog.polityka.pl/2022/12/07/odklejka/

W JazzSoul.pl dobrze pisze o niej Mateusz Ryman
https://jazzsoul.pl/.../tomasz-stanko-quintet-wooden.../

Albumowi komplementów nie szczędzi też Sebastian Chosiński z Esensja.pl  https://esensja.pl/muzyka/recenzje/tekst.html?id=33087

The Quietus umieszcza płytę w rankingu "Quietus Reissues Etc. Of The Year 2022"  https://thequietus.com/.../32451-the-quietus-reissues...

A w tygodniku WPROST w rozmowie z Maciejem Drzażdżewskim o projekcie #Stanko80, płycie i Jazzowa Jesień im. Tomasza Stańko opowiada Anna Stańko
https://www.wprost.pl/.../tomasz-stanko-we-wspomnieniach...

v3.10.11